الجمعة، 21 سبتمبر 2018

"زوتوبيا" فيلم عن الحيوانات موجه للبشر



فيلم Zootopia أو "زوتوبيا" هو فيلم رسوم متحركة احداثه بتدور في مدينة اسمها "زوتوبيا" حيث تعيش الحيوانات حياة عصرية حضارية متقدمة جدا زي البشر بالظبط وبيحكم ما بينهم قوانين الكل بيحترمها من اول الاسد والفيل والتعلب والارنب لغاية الفار، بطلة الفيلم ارنبة اسمها "جودي" جاية من الريف لمدينة "زوتوبيا" عشان تشتغل شرطية واللي فضلت تحلم بكده طول عمرها على الرغم من اللي حواليها كان بيحبطوها ويقولوها انتي ارنبة ومستحيل تبقى شرطية لكن هي اصرت على حلمها وحققته.



 الفيلم بيظهرلك ازاي الحيوانات بتعيش مع بعض في سلام دون عنصرية او كراهية او عنف على الرغم من انواعهم الكتير المختلفة، لكن اما بتختفي بعض الحيوانات المفترسة بتضطر الشرطية جودي تبحث عنهم وفي الاخر بتلاقيهم لكن نقطة التحول في الفيلم هي لما جودي بتظهر في الاعلام عشان تتكلم عن الحادثة، بنلاقيها fدون ادراك منها بتتكلم بعنصرية عن الحيوانات المفترسة وانهم خطر ع المدينة وده بيؤدي الى انقسام المدينة واضطهاد الحيوانات المفترسة بها.


 جودي بعد كده بتدرك الخطأ الكبير اللي عملتها واللي من خلاله دمرت مدينة "زوتوبيا" الجميلة بسبب كلمتين قالتهم في الاعلام.. فيلم "زوتوبيا" خياله واسع اوي مش عشان عن الحيوانات بس لاء عشان تخيله انه هيجي يوم والحيوانات هتعيش مع بعض في سلام حياة عصرية متقدمة دون اضطهاد او عنصرية في الوقت اللي البشر بيقتلوا فيه بعض ومش عارفين يعيشوا مع بعض زي الحيوانات حتى .


فيلم "زوتوبيا" عن الحيوانات لكنه موجه للبنآدمين وبيدعوهم للتخلي عن العنصرية والكراهية عشان يعرفوا يعيش مع بعض في سلام قبل فوات الاوان. فيلم "زوتوبيا" على الرغم من انه فيلم رسوم متحركة لكنه بيحمل معاني انسانية ورسائل جميلة جدا.. فيلم "زوتوبيا" عايز يقول من الاخر ان العنصرية والكراهية بيدمروا كل شئ ولن ينعم البشر بسلام دون التخلي عن تلك العنصرية والكراهية... اجمل حاجة في الفيلم هي جملة "بوسع اي احد ان يكون اي شئ" واللي كانت دايما بطلة الفيلم "جودي" بترددها كإصرار منها على تحقيق حلمها وعدم اليأس.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق